H Google γνωρίζει το πώς να «σοκάρει» και να ταράζει τα λιμνάζοντα ύδατα σε οποιοδήποτε τομέα κι εάν απλώνει τα δίχτυα της… Αυτό είναι κάτι που το έχουμε δει πολλάκις στο παρελθόν, καθώς η καινοτομία και η πρωτοπορία είναι δύο έννοιες που είναι «εντυπωμένες» στο DNA του κολοσσού της τεχνολογίας. Όπως ήδη θα γνωρίζετε το επόμενο μεγάλο project (κολοσσιαίων διαστάσεων θα λέγαμε) θα είναι το Stadia, το οποίο εφόσον πετύχει θα αλλάξει άρδην όχι μόνο το τοπίο στο gaming, αλλά και ένα status quo, το οποίο έχει επικρατήσει στο gaming τα τελευταία… 40 χρόνια! Για γενιές γνωρίζαμε για τις κονσόλες με τη μορφή μίας συσκευής που συνδέεται σε μια τηλεόραση ή σε ένα monitor. Πλέον, το Stadia φιλοδοξεί να αλλάξει τα πάντα, δίνοντας πνοή στην έννοια του «cloud gaming», ένα «όραμα» που για χρόνια αποτελούσε αντικείμενο συζήτησης, αλλά φυσικά υπήρχαν αντικειμενικές δυσκολίες σε επίπεδο τεχνολογίας για την ολοκλήρωση του. Τι είναι όμως το Google Stadia; Πότε θα κυκλοφορήσει και ποιες θα είναι οι απαιτήσεις του; Θα το δούμε στην χώρα μας; Αυτά είναι σίγουρα ορισμένα από τα (πολλά) κρίσιμα ερωτήματα που σίγουρα σας βασανίζουν από τη στιγμή που ο Phil Harrison επιχείρησε να μας μυήσει στη νέα gaming πραγματικότητα που επιχειρεί να δημιουργήσει η Google… Σε μια προσπάθεια να σας διευκολύνουμε λοιπόν στο μίνι-αφιέρωμα που ακολουθεί θα επιχειρήσουμε να απαντήσουμε στα περισσότερα ερωτήματα που σχετίζονται με τη νέα πλατφόρμα / υπηρεσία…
Τι ακριβώς είναι το Stadia;
Ξεκινώντας από τα «βασικά»… To Stadia της Google αποτελεί ουσιαστικά το «άνοιγμα» που πραγματοποιεί ο κολοσσός των νέων τεχνολογιών στον κόσμο του gaming. Η κεντρική ιδέα πίσω από το Stadia είναι ότι η τεχνολογία της Google θα συνενώνει παίκτες, developers, streamers και απλούς θεατές σε ένα παγκόσμιο και διασυνδεδεμένο δίκτυο, το ποίο αποτελείται από χιλιάδες data centers. Τι πρακτικά σημαίνει αυτό; Πολύ απλά ότι θα μπορείτε να παίξετε το αγαπημένο σας game, ακόμη κι εάν πατήσετε πάνω σε ένα YouTube link, ανεξαρτήτως του πόσο απαιτητικό είναι (από τo Pac-Man μέχρι το… Metro: Exodus). Μία από τις βασικές δυνατότητες του Stadia θα είναι ότι οι gamers θα μπορούν μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα να παίζουν από τη μια πλατφόρμα στην άλλη, ξεκινώντας για παράδειγμα από το παμπάλαιο PC τους, στο υπερσύγχρονο gaming laptop τους και στη συνέχεια προχωρώντας στο tablet ή στο Android smartphone του ή Smart TV τους. Δεν υπάρχει κανένας απολύτως περιορισμός, καθώς όταν θα πραγματοποιείται μία μεταφορά από μία πλατφόρμα στην άλλη, το παιχνίδι θα σώνεται και θα συνεχίζει από το σημείο που το άφησε ο παίκτης!
Καλά όλα αυτά… Αλλά από ταχύτητα τι παίζει;
Σύμφωνα με την Google, τα πρώτα tests που έτρεξαν πέρσι (με την κωδική ονομασία Project Stream) έδειξαν ότι σήκωσε το Assassin’s Creed: Odyssey με streaming στα 1080p και στα 60 frames! Σε ότι έχει να κάνει με τη ροή της μετάδοσης των δεδομένων, ο στόχος είναι τα 25 megabits το δευτερόλεπτο, αν και με τα 20 megabits το αποτέλεσμα θα είναι επαρκές. Ο στόχος βέβαια για την Google είναι η 4K ποιότητα στα 60 fps με ροή δεδομένων στα 30 megabits per second. Σύμφωνα με τον Phil Harrison, η πιο χαμηλή ανάλυση που θα τρέχει το Stadia θα είναι τα 720p, ενώ επιπλέον η Google έχει ήδη στα σκαριά μια έξυπνη τεχνολογία που θα επιτρέπει να μην χάνεται η πρόοδος του παίκτη ακόμη και όταν συμβαίνει μια ξαφνική απώλεια της σύνδεσης. Μπορούμε να φανταστούμε ότι για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα, η ύπαρξη οπτικής ίνας θα πρέπει να θεωρείται «must-have».
Που και πότε;
Στο GDC 2019 είχαμε την ευκαιρία να πάρουμε μια πρώτη γεύση από το Stadia, ενώ το κυρίως πιάτο δεν αποκλείεται να μας «σερβιριστεί» στην E3 2019, χωρίς ωστόσο η Google να αποκαλύπτει τα σχέδια της για το πότε θα δούμε περισσότερα από το Stadia. Πάντως σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, η συγκεκριμένη υπηρεσία / πλατφόρμα θα ξεκινήσει τη λειτουργία της κάποια στιγμή μέσα στο 2019 στις Η.Π.Α, στον Καναδά, στο Ηνωμένο Βασίλειο και στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης.
Πόσο θα κοστίζει, θα υπάρχει κάποια συνδρομή;
Σε αυτή τη φάση, είναι άγνωστο το ποιος θα είναι ο δρόμος που θα ακολουθήσει η Google, καθώς είτε μπορεί να προχωρήσει σε μία λογική ανάλογη του Steam – Epic Store ή να δημιουργήσει μια subscription-based service, στο πρότυπο του Netflix, όπου οι εγγεγραμμένοι χρήστες θα καταβάλουν ένα ποσό σε μηνιαία βάση (ή ανάλογα με το πακέτο που θα έχουν επιλέξει).
Και από τον ανταγωνισμό τι γίνεται;
Όπως αντιλαμβάνεστε ένα τόσο μεγαλεπήβολο και «huge» σχέδιο, δεν θα μπορούσε παρά να προκαλέσει αντιδράσεις και σκεπτικισμό στα «αντίπαλα στρατόπεδα» των μεγάλων παικτών της βιομηχανίας (Microsoft, Nintendo και Sony). O ιθύνων νους της Google για το Stadia, Phil Harrison, έχοντας θητεύσει στο παρελθόν στη Sony και στη Microsoft, θέλησε να αποχαρακτηρίσει το Stadia ως μία νέα κονσόλα, καθώς πολύ απλά δεν έχει καμία σχέση με την μορφή της κονσόλας όπως την ξέρουμε. Ωστόσο, δεν παρέλειψε να κάνει μια σύγκριση, καθώς το Stadia μπορεί να παράγει ισχύ ανάλογη των 10.7 teraflops, όταν το Xbox One X βγάζει 6 teraflops και το PlayStation Pro βρίσκεται στα 4.2 teraflops. Αναμφίβολα, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένεται η απάντηση των μεγάλων παικτών της βιομηχανίας, αν και όπως όλα δείχνουν το Stadia δεν αποκλείεται να βρεθεί αντιμέτωπο και με άλλες αντίστοιχες πλατφόρμες, καθώς τόσο η Amazon όσο και η Apple έχουν στρέψει το βλέμμα τους στο προσοδοφόρο gaming.
Και αυτό «Xbox-like» controller τι ακριβώς θα κάνει;
Μπορεί να μην υπάρχει κονσόλα ή κάποιο άλλο σύστημα σε physical μορφή, ωστόσο θα υπάρχει το… Stadia Controller. Το εν λόγω χειριστήριο μπορεί σχεδιαστικά να θυμίζει… Xbox και να είναι αρκετά στάνταρ στη μορφή του, ωστόσο θα μπορεί να συνδέεται στο cloud μέσω Wi-Fi, ενώ παράλληλα θα δίνει τη δυνατότητα στους παίκτες να streamάρουν content μέσω ενός συγκεκριμένου button. Μάλιστα, ακούγεται ότι θα υπάρχει ένα ακόμη button που θα ενεργοποιεί το On-the-fly το Google Assistant, δίνοντας τη δυνατότητα για βοήθεια στον gamer σε χρόνο… dt!
Θα υπάρχουν Stadia «exclusive» games;
Αν και η πρώτη εμφάνιση του Stadia δεν αφορούσε μεμονωμένα games, παρόλα αυτά η Google πραγματοποίησε μέσω του event της μια ανοικτή πρόσκληση σε όλους τους game developers, ώστε να «στηρίξουν» το ξεχωριστό εγχείρημα της. Ένας τίτλος που θα τρέχει σίγουρα στο Stadia και που παρουσιάστηκε στο GDC θα είναι το Doom Eternal! Πάντως, όπως έγινε γνωστό οι δημιουργοί των διασημότερων game engines (Unreal, Havok και Unity) έχουν ήδη ανέβει στο τρένο του Stadia!
Θα μπορεί να σηκώσει… online multiplayer;
Εννοείται ότι η Google δεν θα μπορούσε να αφήσει παραπονεμένους τους πιο… «κοινωνικούς» gamers, για αυτό και όπως έγινε γνωστό, το γεγονός ότι το Stadia δεν θα υπόκειται στους τεχνολογικούς περιορισμούς των physical κονσολών, αυτό θα σημαίνει online multiplayer σε… άλλο επίπεδο! Για να καταλάβετε το τι θα επιτρέπει το Stadia, οι υπεύθυνοι της Google έκαναν λόγο για battle royale games, στα οποία δεν θα συμμετέχουν μόνο «max» 100 παίκτες, αλλά θα φτάνουν ακόμη και τους… χιλιάδες! Τέλος, θα επιτρέπονται πολλαπλά split-screen windows για couch co-op ή online play, χωρίς φυσικά να επηρεάζεται στο παραμικρό η απόδοση και η γραφική απεικόνιση.
Θα δημιουργεί και… VR εμπειρίες;
Αν και ενδεχομένως θα ήταν ίσως ένα ιδανικό σενάριο (το οποίο μοιάζει να έχει βγει από το Ready Player One ή άλλη φουτουριστική sci-fi ταινία), ωστόσο ο Harrison σε σχετική ερώτηση για το εάν το Stadia θα διαθέτει VR υποστήριξη δεν θέλησε να αποκαλύψει περαιτέρω τα μελλοντικά σχέδια της Google. Στο μόνο που αρκέστηκε να πει είναι ότι το τμήμα R&D έχει πολλά «μυστικά» projects που αφορούν το Stadia.
Αναμφίβολα, τα παραπάνω ήταν μια προσπάθεια να απαντηθούν τα πιο βασικά ερωτήματα που σχετίζονται με το Stadia. Ακόμα βέβαια απομένουν πολλά για να μάθουμε, για αυτά και καλό θα ήταν να κάνουμε λίγη υπομονή παραπάνω για να μπορέσουμε να σχηματίσουμε και μια πιο πλήρη εικόνα όταν θα γνωρίσουμε την πλατφόρμα στην πιο τελική της μορφή… Άλλωστε ο Ιούνιος και η E3 δεν αργούν και τόσο πολύ!
https://youtu.be/AffodEEF4ho