Πολύς νέος κόσμος που θέλει να ασχοληθεί με το games development στην Ελλάδα, καλλιτέχνες και προγραμματιστές, σχεδιαστές και παραγωγοί, δεν ξέρει από πού να αρχίσει και τι να κάνει. Παρατηρείται επίσης και το εξής παράδοξο: τομείς όπως τα mobile/tablet games έχουν απίστευτη άνθιση, αλλά οι συνθήκες στην Ελλάδα είναι πολύ περίεργες, ειδικά από το Μαύρο Καλοκαίρι του 2015 και μετά. Αποφασίσαμε να πάρουμε την άποψη μιας νέας ομάδας και ανατρέξαμε στην Toka Loka games, μια νέα ομάδα game development, από φρέσκα, ταλαντούχα μυαλά που δείχνει πως μέσα στην κρίση του 2015, υπάρχει ακόμα ελπίδα!
Gameslife.gr: Γεια σας Toka Loka! Ας αρχίσουμε με τις απαραίτητες συστάσεις. Κάντε μας μια παρουσίαση και πείτε μας ποιος είναι ποιος και τι κάνει.
Toka Loka Games: Γειa σας και ευχαριστούμε για τη φιλοξενία! Η ομάδα μας αποτελείται από έξι άτομα! Τον Θάνο Νικόπουλο – Lead Programmer, τον Χρήστο Μαμούνη – Senior Programmer, τον Νίκο Larin – Lead Developer, τον Φώτη Τσαντήλα – Artist, τον Κοσμά Παπαδόπουλο – Level Designer και τη Βίκυ Φυσίκα – Music Composer/Sound Designer.
Gameslife.gr: Και για να ζεσταθούμε λίγο (και να φτιάξουμε ένα ελαφρύ gaming κλίμα πριν αρχίσουμε), πείτε μας τι παιχνίδια παίζετε αυτόν τον καιρό!
Νίκος: Γενικά δεν έχω κάποια ιδιαίτερη προτίμηση σε συγκεκριμένο είδος games, ουσιαστικά παίζω ό,τι μου τραβήξει την προσοχή! Αυτόν τον καιρό παίζω LoL, Witcher 3 και Dragon Age.
Θανάσης: Τελευταία παίζω το Metal Gear Solid The Phantom Pain. Γενικά μου αρέσουν τα open world games όπως το GTA V, Fallout 3, Skyrim.
Βίκυ: Για αρκετό καιρό είχα κολλήσει με το Hearthstone… όταν είμαι έξω περιμένοντας το μετρό, θα παίξω λίγο Fruit Ninja! Δεν ξέρω γιατί τρώω κόλλημα με το Plants VS Zombies, ίσως επειδή μου αρέσουν τα φυτά ή να σκοτώνω zombies. Το πιο ωραίο όμως παιχνίδι που έπαιξα τελευταία είναι το Ori and the blind forest… τι να πει κανείς για αυτό το game! Από τα γραφικά, την ατμόσφαιρα… και φυσικά την καταπληκτική μουσική, την οποία προσωπικά θεωρώ απίστευτη! Πραγματικά σε ταξιδεύει…
Χρήστος : Trine, King Of Thieves, Dragon Age, Hearthstone.
Φώτης: Streetfighter, Jetpack Joyride, Diablo 3, Nova 3.
Κοσμάς: Pillars of Eternity, Diablo 3 και Witcher 3.
Gameslife.gr: Εντάξει, δικοί μας είστε- περνάτε τη δοκιμασία. Αλήθεια, εκτός από το να σκέφτεστε, ζείτε, ονειρεύεστε, τραγουδάτε, σχεδιάζετε games όλη μέρα, τι άλλα ενδιαφέροντα και χόμπι έχετε;
Θανάσης: Για κακή τύχη των γύρω μου πολλά χρόνια τώρα προσπαθώ να μάθω να παίζω σαξόφωνο. Λιγότερο ενοχλητική είναι η ενασχόληση μου με την ζωγραφική.
Νίκος: Ασχολούμαι με το Street Dancing και συγκεκριμένα με το Popping. Είναι πολύ καλό για να διατηρείς την ισορροπία μεταξύ σωματικής και νοητικής άσκησης και παράλληλα είναι δημιουργική γυμναστική.
Χρήστος: Ταινίες στον κινηματογράφο και πολύ babysitting. Ευελπιστώ αφού μεγαλώσει λίγο το μωρό να αρχίσω να ασχολούμαι λίγο πάλι και με το ποδόσφαιρο το οποίο με βοηθάει να χαλαρώνω εκτός του ότι το θεωρώ και πολύ καλή γυμναστική.
Βίκυ: Είμαι lead singer σε μια Rock/Electronica μπάντα, το όνομα της οποίας είναι C.O.D.E (Culture Of Digital Elegance). Φυσικά μου αρέσει να γράφω μουσική, να βλέπω ταινίες και είμαι μεγάλη fan των σειρών. Αγαπημένη: Breaking Bad!
Φώτης: Μου αρέσουν οι ταινίες και το τρέξιμο.
Κοσμάς: Windsurf, πολλές ταινίες και κανένα βιβλίο που και που, αλλά η αλήθεια είναι ότι έχουμε καταφέρει να κάνουμε το χόμπι μας επάγγελμα, δύσκολο να τα ξεχωρίσεις καμία φορά, θες να παίξεις ένα game και δεν αντέχεις άλλο!
Gameslife.gr: Όντως, μεγάλη υπόθεση να κάνεις το χόμπι σου εργασία. ΟΚ, τέλος τα προκαταρκτικά και πάμε στο… ζουμί. Τελευταία φορά που είχαμε δει δουλειά μελών σας, ήταν στο Amphipolis πρότζεκτ, στον ομώνυμο διαγωνισμό του περσινού game jam. Ποιοι είχαν ασχοληθεί εκεί και τι άλλα πρότζεκτ έχετε στο συλλογικό σας ιστορικό;
Toka Loka Games: Στο Game Jam 2014 και με θέμα την Αμφίπολη είχαμε λάβει μέρος τέσσερα άτομα, ο Νίκος Larin (Lead Programmer/Developer), η Βίκυ Φυσίκα (Music Composer), ο Ασημάκης Ρέππας (Sound Design/Mixing) και ο Γιώργος Σκόδρας (Art), στο οποίο είχαμε αποσπάσει και το πρώτο βραβείο με το παιχνίδι “Amphipolis, The Return Of The Great”. Η εμπειρία ήταν μοναδική, όπως και σε κάθε Game Jam άλλωστε.Θα τα εξηγήσει η Βίκυ καλύτερα, γιατί δεν ήμασταν όλοι εκεί τότε.
Βίκυ: Η ιστορία έχει ως εξής: Μαζί με το Νίκο και τον Ασημάκη είχαμε δημιουργήσει μία ομάδα και “κατεβαίναμε” στα Game Jams κάθε φορά με διαφορετικούς Artists. Έχουμε λάβει μέρος σε δύο Hellenic Game Jams το 2013 και 2014 και έχουμε αποσπάσει το πρώτο βραβείο με τα παιχνίδια «Candy Bandit” και “Amphipolis, The Return Of The Great” αντίστοιχα, σε δύο Global Game Jams το 2013 και το 2014 αποσπώντας το δεύτερο βραβείο με το παιχνίδι “Inner World” και Developers Award με το παιχνίδι «Robogination”. Επίσης το 2014 πήραμε μέρος και στο “ Indies VS Pewdiepie” καταλαμβάνοντας την 28η θέση ανάμεσα σε 784 entries παγκοσμίως με το παιχνίδι «Bill Hill VS Aliens».
Gameslife.gr: Αυτός ο Pewdiepie είναι παντού τελικά! Aλήθεια τώρα, από πού βγήκε το όνομα Toka Loka;
Toka Loka Games: Αρχικά ψάχνοντας για το όνομα της ομάδας σκεφτόμασταν τα κλασικά “gaming” ονόματα… μετά από πολλές προσπάθειες, αρχίσαμε να σκεφτόμαστε λέξεις οι οποίες μας φαίνονταν εύηχες και ίσως λιγάκι αστείες και καταλήξαμε στο Toka Loka. Σε ακριβή μετάφραση Toka είναι ένα ινδικό μουσικό όργανο, στην ουσία δύο ξυλαράκια που τα χτυπάς μεταξύ τους για να βγάλουν ήχο και Loka είναι η λέξη κόσμος στα σανσκριτικά (ιερή γλώσσα των ινδουιστών).
Gameslife.gr: Το πιο πρόσφατο παιχνίδι σας είναι το The Bait. Πώς προέκυψε αυτό; Ως πρώτο πρότζεκτ της ομάδας, δοκίμασε τη συνοχή και το πνεύμα μεταξύ των μελών;
Toka Loka Games: Το πρώτο μας παιχνίδι με τίτλο “The Bait” ήταν ουσιαστικά για μας ένα test, όχι τόσο ώστε να «δέσει» η ομάδα, γιατί πριν από την Toka Loka είχαμε δουλέψει όλοι μαζί στο Darkfall Unholy Wars, οπότε ήδη γνωριζόμασταν και είχαμε συνεργαστεί, αλλά κυρίως στο να δημιουργήσουμε ένα game σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα με μικρό ρίσκο. Κατά κάποιο τρόπο ήταν για εμάς ένα ‘ζέσταμα’ προτού δουλέψουμε σε κάτι πιο μεγάλο. Επίσης με το «The Bait» θέλαμε να εξερευνήσουμε τον κόσμο των mobile games και πιο συγκεκριμένα του μοντέλου των “free to play” games με ένα απλό αλλά εθιστικό επαναλαμβανόμενο gameplay. Το πρώτο playable version του game ολοκληρώθηκε πολύ γρήγορα, αλλά η δημιουργία του shop και του μοντέλου in-game αγορών με virtual currency χρειάστηκε πολύ παραπάνω χρόνο από ότι είχαμε αρχικά υπολογίσει. Το καλό βέβαια είναι ότι η γνώση που αποκομίσαμε και τα εργαλεία που δημιουργήθηκαν θα φανούν πολύ χρήσιμα σε μελλοντικούς μας τίτλους. Το άλλο μεγάλο μάθημα για μας είναι ότι πλέον ένα game ποτέ δεν τελειώνει και πάντα υπάρχει ανάγκη για συνεχόμενα update αν θες να κρατήσεις το ενδιαφέρον του κόσμου. Πρόσφατα προσθέσαμε achievements και in-game leaderboards στο “The Bait” και σύντομα θα το κάνουμε release για IOS και Facebook (Web).
Gameslife.gr: Μπορείτε να μας αποκαλύψετε κάποια πράγματα για το επόμενο πρότζεκτ σας;
Toka Loka Games: Το επόμενο μας project είναι ένα Platform/Puzzle game με κεντρικό ήρωα ένα ζελεδάκι. Έχουμε δώσει ιδιαίτερη έμφαση στα physics του κεντρικού χαρακτήρα ώστε να δίνει την αίσθηση της πραγματικής χλαπάτσας. Η υφή αυτή του δίνει την δυνατότητα να ανταπεξέρχεται στις δυσκολίες που θα συναντήσει στο μακρινό του ταξίδι. Το βασικό setting του παιχνιδιού είναι σε ένα υποβρύχιο εργαστήριο και το main story ακολουθεί τον κεντρικό μας ήρωα στην προσπάθεια του να αποδράσει από τον δημιουργό του αποφεύγοντας τα εχθρικά συστήματα ασφαλείας. Στην πορεία του ταξιδιού του, θα ξεσκεπάσει πολλά σκοτεινά μυστικά και θα ανακαλύψει τις πραγματικές του δυνάμεις. Αρχικά το παιχνίδι θα κυκλοφορήσει για Android και IOS και στη συνέχεια σκεφτόμαστε και την περίπτωση του Steam.Gameslife.gr: Τώρα που είπατε για… χλαπάτσα. Μας ενδιαφέρει να μάθουμε πώς ξεκινάει μια ιδέα, είτε είναι για το γενικότερο πρότζεκτ, είτε είναι για μεμονωμένα στοιχεία αυτού. Από πού παίρνετε εμπνεύσεις και ιδέες; Πώς δημιουργείται η πρώτη, αυθεντική ιδέα; Πώς προκύπτει η εκάστοτε ‘χλαπάτσα’;
Toka Loka Games: Μια ιδέα ξεκινάει ως εξής: Πετάει ο καθένας το μακρύ του και το κοντό του και αφού καταγραφούν και φιλτραριστούν, προσπαθούμε να τα χωρέσουμε όλα μέσα στα παιχνίδια που πρόκειται να φτιάξουμε! Εντάξει, πλάκα…Μιλώντας σοβαρά δεν υπάρχει συνταγή για το πώς ξεκινάει μια ιδέα.. μπορούμε ίσως να πούμε ότι συνήθως ξεκινάμε με το τι είδους παιχνίδι θέλουμε να φτιάξουμε π.χ. Platform, RPG κ.λπ και μετά σκεφτόμαστε τον κεντρικό χαρακτήρα ή κάποιο μικρό story γύρω από αυτόν. Υπάρχουν φορές που ξεκινάμε και από το gameplay που θα έχει το παιχνίδι ή από το art style του.. Φυσικά η έμπνευση έρχεται από παντού, από άλλα video games, ταινίες, αλλά και την καθημερινότητα.. για παράδειγμα ο Θάνος έχει ένα μικρό κόλλημα με τις γάτες! Δεν υπάρχει περίπτωση να μην πετάξει μία ξεκάρφωτη γάτα μέσα στο project όταν το δουλεύουμε έτσι για να γελάσουμε.. σίγουρα κάποια στιγμή θα υπάρξει game με γάτες… δεν τη γλιτώνουμε!
Gameslife.gr: Τι θα συμβουλεύατε όλους αυτούς τους επίδοξους σχεδιαστές, καλλιτέχνες, παραγωγούς που θέλουν να κάνουν τα πρώτα τους βήματα στο gaming industry, στη βασανισμένη Ελλάδα του 2015;
Toka Loka Games: Αυτό που θα συμβουλεύαμε όλους τους επίδοξους «Μαχητές» που θέλουν να κάνουν τα πρώτα τους βήματα στο gaming Industry, είναι να είναι ταπεινοί, να δουλεύουν σκληρά, να μην το βάζουν κάτω και κυρίως να ξεκινούν με μικρά και σταθερά βήματα, υλοποιώντας πρώτα ιδέες για μικρά games και όχι πηγαίνοντας για τον επόμενο ΑΑΑ τίτλο ως πρώτη τους δουλειά. Ξεκινώντας με μικρά project και ολοκληρώνοντάς τα σε λογικά χρονικά πλαίσια αποκτάς εμπειρία και γνώση όχι μόνο στο πάνω στο development αλλά και σε άλλους τομείς.
Gameslife.gr: Συμφωνούμε κι εμείς σε αυτό. Όπως και να έχει, δεν έχουμε άλλες ερωτήσεις, σας ευχαριστούμε πολύ για τη συνέντευξη και σας αφήνουμε στην χλαπάτσα!
Toka Loka Games: Κι εμείς ευχαριστούμε και μην ξεχνάτε…συνεχίστε να παίζετε καλά παιχνίδια!
Όσο για εμάς, κρατάμε περισσότερο το τελευταίο μήνυμα, για όσους θέλουν να μπουν στη βιομηχανία: σκληρή δουλειά, επιμονή και μικρά βήματα στην αρχή! Μόνο έτσι μαζεύεις εμπειρία και δεν απογοητεύεσαι εύκολα…Καλο κουράγιο!